سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاداشت های پسرک زشت

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ف ر ه ن گ :::دارا و ندار:::

 
جناب آقای مسعود ده نمکی سلام علیکم

از جاییکه دستی در دنیای مجازی و اصطلاحا وبلاگستان فارسی دارید فکر کردم شاید گذرتان به این وبلاگ حقیر هم بیفتد روزی و روزگاری و این چند خط را خطاب به خودتان از نظر بگذرانید.

نوبت به نوروز 89 رسید و سریال نوروزی "دارا و ندار" به کارگردانی مسعود ده نمکی، با حضور بازیگرانی نسبتا مطرح در زمینه سریالهای طنز. با پایان قسمت اول متوجه انقباض عضلات صورتم شدم، که نشانه ای شبیه به حال تهوع را داشت، اما به رسم اینکه با دیدن یک قسمت از سریال اجازه قضاوت یا نقدش را نداشتم، عضلاتم را به زور باز کردم و به انتظار قسمت دوم نشستم. این بار با وجدانی راحت تر نقدتان کردم و بعد از هدر دادن وقت نازنینم پای قسمت سوم مصمم شدم این چند خط را خطاب به شما بنویسم.

آقای ده نمکی عزیز، در این سریال 2 طبقه مختلف از جامعه یا همان کشور عزیز ایران را نمایش دادید، دو گروهی که شامل افراد فقیر و ندار جامعه هستند که دغدغه یارانه هدفمند و هدرمند را دارند و گروهی که پول برایشان به هیچ هم حساب نمیشود و حتی کلمه یارانه را نشنیده اند. نکته قابل توجه این دو گروه متفاوت ادبیات و فرهنگ رفتاری این دو گروه است که هر دو به یک اندازه کوچه بازاری و عامیانه و بی فرهنگ هستند. ادبیات به کار برده شده در این سریال طنز که هیچ هجو هم نیست. آیا تلفظ اشتباه تمامی کلمات انگلیسی در قرن بیست و یکم هنوز هم مردم را می خنداند؟ یا خوردن تخمه آفتابگردان و تف کردن پوسته اش در خیابان و گوشه و کنار شهر و یا به کار بردن لفظ پاره شد، پاره اش کردم معنای طنز دارد؟ وای به حال کودکانی که احتمالا این سریال را دیده باشند بدون شک چندین لغت بچگانه و رفتار زشت و غیر متمدنانه را یاد خواهند گرفت. سوال من این است که پس آدم های درست و حسابی ایران کجا هستند؟ آیا این فرهنگ و نشانه ای از سرزمین مادری است که می خواهید به خودمان و همگان نشان دهید؟ گدا و کفتر باز و فالگیر و دوره گرد از پایین شهر و خانواده ای پولدار اما قالتاق و دزد و پدر سوخته و دلال از بالای شهر؟

گمان نمی کنم که با تیز بینی افراد فهمیده و فرهیخته ندار و متوسط و پولدار جامعه را حذف کرده باشید، متاسفانه که گریزی به انزوای قشر فهمیده و تحصیلکرده و نخبه مملکت بزنید که یا در روزمرگی های رایج مبتلا به افسردگی شده اند یا بودن را به مهاجرت بخشیدند.

جناب ده نمکی سالهایی که هنوز چفیه سفید و سیاه زینت گردنتان بود، سالهایی که هنوز دغدغه اتان فقر و فحشای ناشی از آن بود و زنان خیابانی خودفروش را مقابل دوربین میکشاندید. ده نمکی آن روز ها دقیقا مثل طبقه ندار این سریال بود و ده نمکی امروز، مردی هشت میلیارد تومانی از صدقه سر همان جبهه و جنگ و اخراجیها. چرا طبقه دارا در سریال شما اینقدر همچنان دچار فقر فرهنگی و کمبود سواد و معلومات است، شاید اینها هم یک شبه ره صد ساله رفته اند و به برکت هجو سازی صاحب ثروت هشت میلیارد تومانی شدند.

جناب ده نمکی آنچه که شما در این سریال از دارا و ندار نمایش دادید حقیقتا همان ده نمکیهای دیروز و امروز هستند، همان هایی که فرهنگشان را در زیر طبقات تکدی گری و کفتر بازی جامعه جا گذاشتند و فقط جیبشان پر از پول شد.

و در آخر" پدر" عزیز، دنیا متاسفانه تغییر کرده است چه بخواهید و چه نخواهید، مردم ما و فرهنگ ایران و ایرانی را که گهگاهی شخصا از آن گله مندم تا به این حد خوار نکنید، مردم ما تفاوت الفاظ رکیک بی مزه را با طنز می فهمند، شاید درصد زیادی از بینندگان شما دل نگران یارانه و مشکلات جامعه باشند اما شعور مردم ایران امروز را لطفا دست کم نگیرید. کشوری را مورد تمسخر قرار دادید که پولی به جیب بریزید، شرافتتان را با شرافت زنان فیلم فقر و فحشای خود مقایسه کنید، آنها از خودشان مایه گذاشتند برای رسیدن به پول و شما از کشوری به اسم ایران و ملتی به اسم ایرانی. موفق باشید.